Hele nacht doorslapen, hoe fijn zou dat zijn…

Helaas is het voor best veel ouders een droomsituatie…  Ook een hulpvraag die ik in de praktijk behandel. Samen kijken we dan naar de situatie (de ouders en ik). Er zijn heel veel dingen van invloed op een goede nachtrust van een kind en vaak zijn de ‘standaard’ dingen zoals, voldoende voeding, rust en regelmaat op de dag, even laten huilen …., allemaal al geprobeerd.

Aangezien ik verschillende opleidingen heb gedaan, combineer ik verschillende dingen om tot een oorzaak te komen. De vragenlijst die ik de ouders in laat vullen, geeft mij direct al informatie waar ik het misschien het antwoord zou kunnen vinden. Hieronder ga ik proberen een aantal visies te beschrijven.

Osteopathie:

In de nacht is ons rustsysteem actief. Het stofwisselingssysteem gaat aan het werk, het lichaam gaat herstellen. Dit systeem is een heel ander systeem in het lichaam dan het ‘actie’ systeem. Als het lichaam bewegingsverliezen heeft bij de systemen die ’s nachts ons herstel moeten doen, dan word je wakker als dat systeem meer aan het werk gaat (google maar eens ‘de orgaanklok’  en zie welke tijden bepaalde organen meer aan het werk zijn). Dit kan op veel plekken in het lichaam zijn en is de moeite waard om te onderzoeken bij je kind. Ook als een kind moeite heeft met de stofwisseling, of als de stofwisseling een zware taak heeft, door bijvoorbeeld vaccinaties die een kind heeft gehad (waarna kinderen vaak de eerste dag even heel goed slaapt en soms daarna iets oppervlakkiger, omdat het lichaam harder aan de slag moet om deze stoffen te verwerken in het lichaam). Daarom gaan kinderen ook vaak bij tandjes meer wakker zijn, of als ze ziek zijn, het lichaam moet dan ’s nachts harder aan het werk en geeft direct een onrustig slaappatroon. Een minder goede vertering van bepaalde voedingsstoffen, zoals bijvoorbeeld het koemelkeiwit kan ook de oorzaak zijn van vaker wakker worden. Het koemelkeiwit is een heel ingewikkelde eiwit voor ons lichaam om te verteren en kan er voor zorgen dat het systeem ’s nachts heel hard aan het werk moet, wat vaker wakker worden tot zijn gevolg heeft (vaak tussen 1 uur en 3 uur).

 

Present Child Methode:

Natuurlijk is ook de slaapproblematiek te vertalen. Alle gedragingen of problemen die je ziet en wat je raakt bij je kind, kun je vertalen naar een deel in jezelf. Als je kijkt naar slaapproblematiek gaat het vaak over een deel in jou (die het kind vertegenwoordigt) die jij de hele dag in jezelf probeert in slaap te brengen. Dus stel je voor het kind wat niet goed wil slapen, is volgens jou het ondeugende, ondernemende kind, dan vraag ik altijd aan de ouder, maar heb jij zelf ook zo’n kind in jou (en natuurlijk is dat zo, want iedereen heeft alle delen in zich). En zo ondeugend als je kindje is en zo ondernemend, ben jezelf nog wel eens zo ondeugend en ondernemend. Voel je dat deel in jezelf nog wel, of doe jij soms het tegenovergestelde veel meer, dat je je aanpast naar wat van je verwacht wordt en dat je alle ondeugd die je soms wil uithalen even wegdrukt, of als je zin hebt om iets te ondernemen, dat je eerst jezelf opdraagt wat allemaal nog even moet. Eigenlijk is het dan zo dat je dat kindsdeel in jou steeds even in slaap probeert te brengen overdag, dat deel is steeds even niet handig om te hebben. En…. als dat kindsdeel de hele dag in jou heeft geslapen, zou het dan kunnen zijn dat dat kindsdeel ‘uitgeslapen’ is ’s nachts? Het mooie is, als je als ouder dan probeert om dat kindsdeel in jezelf er meer te laten zijn, weer te voelen, weer mee te laten draaien op een dag, dat dat kind dan beter gaat slapen. Is het proberen waard toch?

Slaapproblematiek is niet makkelijk, maar een kind doet het niet om ouders te plagen, of omdat ze dat gewoon hebben. Altijd is er een oorzaak te vinden. Als je er niet uit komt, neem dan contact op, samen kunnen we er naar kijken! Ook zou je bij een workshop van mij kunnen komen, dan gaan we samen via de Present Child Methode vertalen en als je je dan bewust bent, dan verandert het al!!

Ik wens iedereen ‘lekker slapen’  toe!